- رواقِ زِبرجَد: چه کسانی کرمان را ساختند؟ - فردای کرمان – علی اکبر عبدالرشیدی: معرفی کتاب «رواق زبرجد»، مجموعه ای گران بها از شرح زندگی تعدادی از تلاشگران پیشرفت و آبادانی کرمان است که در قرن گذشته هجری شمسی (1300- 1400) در استان پهناور کرمان زیسته و در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، کارآفرینی، مدیریتی تاثیرگذار بوده اند. کتاب، ظاهرا شرح زندگی 21 […]
- شرکتهای ترکیه ای چگونه می توانند به موفقیت جهانی برسند؟ - اقلیم جمعیت شناختی و کسب وکاری ترکیه، این کشور آن را به زمین حاصلخیزی برای شرکت های محلی با آمال جهانی تبدیل کرده است.ترکیه با دارا بودن تولید ناخالص ملی 857 میلیارد دالری و جمعیت حدود 80 میلیونی، هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. این کشور، منزلگاه چند بازیگر عمده در بخش مصرفی است: برای مثال، […]
- پیکان سرنوشت ما: با بهره گیری از نوشته ها و خاطرات احمد خیامی - کتاب پیکان سرنوشت ما که براساس نوشتهها و خاطرات احمد خیامی، از بنیانگذاران شرکت کارخانجات ایرانناسیونال و فروشگاههای زنجیرهای کوروش، نوشته شده است، از جهات بسیاری خواندنی و باارزش است. ازجمله، نخست اینکه بسیاری از روایتهای این کتاب، به طور کلی، دربردارندۀ دروس و آموزههای فراوانی برای علاقهمندان به کارآفرینی بومی است. دوم اینکه روایتکننده […]
- موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی : زندگی و کارنامه محمدتقی برخوردار - این کتاب شرح حال فعالیت های تجاری و صنعتی حاج محمد تقی برخوردار، پدر صنعت خانگی مدرن در ایران است.وی از خانواده ای تجارت پیشینه در یزد برخاست و از فعالیت های تجاری به تولیدات صنعتی روی آورد.زندگی و کارنامه ی وی میتواند برخی مشکلات توسعه ی اقتصاد ایران را از نگاه فعالان اقتصادی نشان […]
- موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران دوره پهلوی: زندگی و کارنامه محمدرحیم متقی ایروانی - این کتاب شرح حال فعالیت های “محمدرحیم متقی ایروانی”، پیشتاز صنعت مدرن کفش و بنیانگذار کفش ملی است. وی از خانواده ای تجارت پیشه در شیراز برخاست و بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی به تولید انبوه کفش روی آورد. ایروانی نخستین شبکه گسترده توزیع مدرن کفش در ایران را با تاسیس فروشگاه های زنجیره ای […]
- موقعیت تجار و صاحبان صنایع در دوره پهلوی: سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی - کتاب حاضر پژوهشی است توصیفی و تحلیلی از خانوادهای سرمایه گذار و کارآفرین بر مبنای اسناد موجود در مراکز دولتی، خصوصی و کتابخانه ها، اما اساس کار بر انجام مصاحبه های نویسندگان با مدیران و اعضای خانواده لاجوردی و یا مصاحبه های موجود در آرشیو تاریخ شفاهی با برخی اعضای این خانواده و نزدیکان و […]
- موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی: زندگی و کارنامه ی علی خسروشاهی - زندگی تجار و صاحبان صنایع همواره پر از ابهام و سرشار از قضاوتهای ارزشی و ایدئولوژیک بوده است. کتاب حاضر کوششی است تا برخی از این زوایا را از درون شرححال و فعالیتهای تجاری و صنعتی علی خسروشاهی ـ از بنیانگذاران شبکهی توزیع، فروش و بازاریابی مدرن در صنعت بیسکویت و شکلاتسازی ـ روشن کند. […]
- نقش عوامل خانوادگي در شکل گيري کسب و کارهاي خانوادگي - در اين تحقيق که با هدف شناسايي عوامل خانوادگي موثر بر ايجاد کسب و کارهاي خانوادگي، در ميان 160 شرکت خانوادگي و غيرخانوادگي در دو صنعت نفت و نساجي، انجام شده است مشخص گرديد که عوامل ارتباطات خانوادگي، اهداف خـانوادگـي، منـابع خـانوادگـي، و بينش مشتـرک خانوادگي بر ايجاد کسب و کارهاي خانوادگي تاثيرگذار بوده، اما […]
- ۵ بازدارنده کسبوکار خانوادگی - دنیای اقتصاد : نیروی بازدارنده کسب و کارهای خانوادگی در ایران چیست؟ ارزیابیهای پژوهشی نشان میدهد چالشها و نیروهای بازدارنده رونق کسب و کار خانوادگی به پنج دسته «چالشهای محیط کلان کسب و کار»، «چالشهای مدیریتی»، «چالشهای توسعه لیدر»، «چالشهای مالکیتی» و «چالش خانوادگی» تقسیم میشوند.نقش کسب و کارهای خانوادگی در اقتصاد کشورهای مختلف متغیر است و ارزیابیها […]
- کسب و کارهای خانوادگی در بازارهای نوظهور - اغلب پژوهشهای انجام شده پیرامون کسب وکارهای خانوادگی بر نمونههایی از بازارهای توسعه یافته تمرکز داشتهاند. اغلب رهبران کسب وکارهای خانوادگی بازارهای نوظهور در پی بهبود برخی جنبه های کلیدی خود از جمله هدایت، جانشینی و مدیریت استعدادها هستندکه فاصله چشمگیری با بینشهای صرفا تجربی همتایان آنها در بازارهای توسعه یافته دارد. بازارهای نوظهور زمینه […]