مدیریت دانش

  • رواقِ زِبرجَد: چه کسانی کرمان را ساختند؟ - فردای کرمان – علی اکبر عبدالرشیدی: معرفی کتاب «رواق زبرجد»، مجموعه ای گران بها از شرح زندگی تعدادی از تلاشگران پیشرفت و آبادانی کرمان است که در قرن گذشته هجری شمسی (1300- 1400) در استان پهناور کرمان زیسته و در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، کارآفرینی، مدیریتی تاثیرگذار بوده اند. کتاب، ظاهرا شرح زندگی 21 […]
  • شرکتهای ترکیه ای چگونه می توانند به موفقیت جهانی برسند؟ - اقلیم جمعیت شناختی و کسب وکاری ترکیه، این کشور آن را به زمین حاصلخیزی برای شرکت های محلی با آمال جهانی تبدیل کرده است.ترکیه با دارا بودن تولید ناخالص ملی 857 میلیارد دالری و جمعیت حدود 80 میلیونی، هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. این کشور،  منزلگاه چند بازیگر عمده در بخش مصرفی است: برای مثال، […]
  • پیکان سرنوشت ما: با بهره گیری از نوشته ها و خاطرات احمد خیامی - کتاب پیکان سرنوشت ما که براساس نوشته‌ها و خاطرات احمد خیامی، از بنیانگذاران شرکت کارخانجات ایران‌ناسیونال و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش، نوشته شده است، از جهات بسیاری خواندنی و باارزش است. ازجمله، نخست این‌که بسیاری از روایت‌های این کتاب، به طور کلی، دربردارندۀ دروس و آموزه‌های فراوانی برای علاقه‌مندان به کارآفرینی بومی است. دوم این‌که روایت‌کننده […]
  • موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی : زندگی و کارنامه محمدتقی برخوردار - این کتاب شرح حال فعالیت های تجاری و صنعتی حاج محمد تقی برخوردار، پدر صنعت خانگی مدرن در ایران است.وی از خانواده ای تجارت پیشینه در یزد برخاست و از فعالیت های تجاری به تولیدات صنعتی روی آورد.زندگی و کارنامه ی وی میتواند برخی مشکلات توسعه ی اقتصاد ایران را از نگاه فعالان اقتصادی نشان […]
  • موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران دوره پهلوی: زندگی و کارنامه محمدرحیم متقی ایروانی - این کتاب شرح حال فعالیت های “محمدرحیم متقی ایروانی”، پیشتاز صنعت مدرن کفش و بنیانگذار کفش ملی است. وی از خانواده ای تجارت پیشه در شیراز برخاست و بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی به تولید انبوه کفش روی آورد. ایروانی نخستین شبکه گسترده توزیع مدرن کفش در ایران را با تاسیس فروشگاه های زنجیره ای […]
  • موقعیت تجار و صاحبان صنایع در دوره پهلوی: سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی - کتاب حاضر پژوهشی است توصیفی و تحلیلی از خانواده‏ای ‏‏سرمایه‏ گذار و کارآفرین بر مبنای اسناد موجود در مراکز دولتی، خصوصی و کتابخانه ‏ها‏، اما اساس کار بر انجام مصاحبه‏ ها‏ی نویسندگان با مدیران و اعضای خانواده لاجوردی و یا مصاحبه‏ ها‏ی موجود در آرشیو تاریخ شفاهی با برخی اعضای این خانواده و نزدیکان و […]
  • موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی: زندگی و کارنامه ی علی خسروشاهی - زندگی تجار و صاحبان صنایع همواره پر از ابهام و سرشار از قضاوت‌های ارزشی و ایدئولوژیک بوده است. کتاب حاضر کوششی است تا برخی از این زوایا را از درون شرح‌حال و فعالیت‌های تجاری و صنعتی علی خسروشاهی ـ از بنیان‌گذاران شبکه‌ی توزیع، فروش و بازاریابی مدرن در صنعت بیسکویت و شکلات‌سازی ـ روشن کند. […]
  • نقش عوامل خانوادگي در شکل گيري کسب و کارهاي خانوادگي - در اين تحقيق که با هدف شناسايي عوامل خانوادگي موثر بر ايجاد کسب و کارهاي خانوادگي، در ميان 160 شرکت خانوادگي و غيرخانوادگي در دو صنعت نفت و نساجي، انجام شده است مشخص گرديد که عوامل ارتباطات خانوادگي، اهداف خـانوادگـي، منـابع خـانوادگـي، و بينش مشتـرک خانوادگي بر ايجاد کسب و کارهاي خانوادگي تاثيرگذار بوده، اما […]
  • ۵ بازدارنده کسب‌وکار خانوادگی - دنیای اقتصاد : نیروی بازدارنده کسب و کارهای خانوادگی در ایران چیست؟ ارزیابی‌های پژوهشی نشان می‌دهد چالش‌ها و نیروهای بازدارنده رونق کسب و کار خانوادگی به پنج دسته «چالش‌های محیط کلان کسب و کار»، «چالش‌های مدیریتی»، «چالش‌های توسعه لیدر»، «چالش‌های مالکیتی» و «چالش خانوادگی» تقسیم می‌شوند.نقش کسب و کارهای خانوادگی در اقتصاد کشورهای مختلف متغیر است و ارزیابی‌ها […]
  • کسب و کارهای خانوادگی در بازارهای نوظهور - اغلب پژوهش‌های انجام شده پیرامون کسب‎ وکارهای خانوادگی بر نمونه‌هایی از بازارهای توسعه یافته تمرکز داشته‎اند. اغلب رهبران کسب‎ وکارهای خانوادگی بازارهای نوظهور در پی بهبود برخی جنبه‎ های کلیدی خود از جمله هدایت، جانشینی و مدیریت استعدادها هستندکه فاصله چشمگیری با بینش‎های صرفا تجربی همتایان آنها در بازارهای توسعه یافته دارد. بازارهای نوظهور زمینه […]