آینده نگر

 جین لودر (Jane Lauder) نوه و از وارثان استی و جوزف لودر ‏‏‏‏است، موسسان برند مشهور زیبایی و آرایشی استی لودر. او معاون اجرایی شرکت است و با 6.78 میلیارد دلار ثروت در رده 423 فهرست بلومبرگ قرار دارد.
سال 2020 بود که شرکت استی لودر ‏‏‏‏اعلام کرد جین لودر ‏‏‏‏نقش جدیدی در شرکت خانوادگی‌شان بر عهده خواهد گرفت: معاون اجرایی. علاوه بر این، سمت جدیدی هم با حضور او در شرکت ایجاد شد: بازاریابی سازمانی و مدیریت ارشد داده‌ها. این جایگاه به چه معنا است؟ جین رهبری تعیین استراتژی کل شرکت را بر عهده گرفت تا با ایجاد اولویت بر اساس داده و آمار و همچنین اولویت‌های عرصه دیجیتال، رشد شرکت را تسریع کند. جین لودر ‏‏‏‏تنها سهم ثروت از آنچه مادربزرگ و پدربزرگش بنا نهادند در اختیار ندارد، او بیش از دو دهه است که در شرکت استی لودر ‏‏‏‏مشغول به کار شده و مسیرش را به سمت رسیدن به جایگاه‌های بالای مدیریتی پیموده است.
شرکت استی لودر ‏‏‏‏در سال 1946 تاسیس شد، زمانی که استی لودر و همسرش جوزف کار تولید محصولات زیبایی را در نیویورک آغاز کردند. این دو نفر در روزهای تعطیلات تابستانی در موهیکان لیک نیویورک با هم آشنا شدند و در سال 1930 ازدواج کردند. ازدواجی که مدتی بعد به طلاق انجامید اما چهار سال بعد از جدایی زمانی که تنها پسرشان لئونارد به اوریون مبتلا شد، پدر و مادر دوباره پیش هم برگشتند تا از پسرشان مراقبت کنند و همین موجب پیوند دوباره و ازدواج مجدد آن‏ها شد. ازدواجی که این بار تا آخر عمر دوام پیدا کرد. جین لودر ‏‏‏‏برادرزاده همان پسر است، فرزند رونالد. او سال 1973 به دنیا آمد. 13 سال قبل از به دنیا آمدن او پدربزرگ و مادربزرگش و شرکتی که تاسیس کرده بودند توانسته بودند وارد بازار بین‌المللی شوند. روغن لایهبردار، لوسیون بدن، کرم مرطوبکننده چندمنظوره و کرم معمولی چهار محصول اولی بود که این زوج تولید کرده بودند و کارشان را بر اساس آن پیش بردند. می‌گویند استی محصولاتشان را به آرایشگاههای زنانه میبرد و در حالی که زنها زیر سشوار منتظر نشسته بودند محصولات را رایگان بر روی پوست آن‏ها امتحان میکرد. او از آرایشگاهها و هتلها شروع کرد و خودش اولین بازاریاب شرکت بود. پسرشان لئونارد خیلی زود کسب و کار خانوادگی را پی گرفت. لئونارد قبلا در مصاحبه‌ای به نشریه تلگراف چاپ بریتانیا گفته است: «من از بچگی وارد کار شدم، عصرها در کارخانه بطری روغنهای لایهبردار را پر می‌کردم و گاهی کار تایپ انجام می‌دادم و تابستانها پیشخدمتی میکردم. از همان 13 سالگی پول خوبی درمیآوردم. اگر بخواهم ساده بگویم از وقتی که در خاطر دارم به کار احترام میگذاشتم و هیچ‏وقت از زیرش شانه خالی نمیکردم.» او با 32.7 میلیارد دلار ثروت در رده 42 فهرست ثروتمندان بلومبرگ قرار دارد و هنوز خاطرات درس‌هایی را که از مادر و پدرش گرفته است به خاطر دارد: «وقتی کار را شروع کردم با مادرم دفتر کوچک مشترکی داشتیم. وقتی که با تامینکنندگان کالاهایمان پشت تلفن حرف میزد به او گوش میدادم و آنچه بارها و بارها از او شنیدم، طلب کردن محصولات باکیفیت بود: «دوباره انجام بدهید، دوباره. ما باید بهترین محصولات را در کل دنیا داشته باشیم.» حتی امروز هم میتوانم آن خواستی را که در لحن حرف زدنش بود بشنوم. پدرم هم دقیقا همینطور بود؛ فارغالتحصیل سختیهای کوبنده کسبوکار. بچه که بودم مشقهایم را میدادم تا آن‏ها را مرور کند، آن‏ها را به من پس میداد و میگفت: دوباره بنویس! از او میپرسیدم چه‏چیزی را باید تغییر دهم؟ و او همیشه جواب میداد: خودت میفهمی. فقط دوباره بنویس.»
رونالد، پدر جین برادر کوچک‏تر لئونارد است. او هم مانند برادرش از نوجوانی کار همراه پدر و مادرش را آغاز کرد: از سال 1964. بعدتر راهی که او را به سمت خود کشید راه سیاست بود. او به هر حال یکی از دو وارث پادشاهی استی لودر ‏‏‏‏بود و برای همین از دهه 80 توانست سمت‌های جدی‌تری در حوزه سیاست به عهده بگیرد. سال 1984 به عنوان دستیار معاون وزیر دفاع در بخش اروپا و ناتوی وزارت دفاع آمریکا آغاز به کار کرد. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏سال 1986 رونالد ریگان او را به عنوان سفیر ایالات متحده در اتریش انتخاب کرد. لودر ‏‏‏‏وابسته به جمهوری‌خواهان بود و بعدها در مذاکرات میان اسرائیل و سوریه هم حضور داشت. او برخلاف برادر بزرگ‏تر‏‏ش راهی کاملا متفاوت را طی کرد و به جای دنیای تجارت، شهرت را در میدان سیاست دنبال کرد.

جین: نسل سوم
خانواده لودر ‏‏‏‏نشان داده‌اند که به طی سلسله مراتب برای رسیدن به جایگاه حرفه‌ای پایبند هستند. جین بیش از دو دهه در این تجارت حضور فعال داشت و از سال 2020 به عنوان دومین مدیر بلندپایه استی لودر ‏‏‏‏شناخته شد. او سال 1996 وارد کار شد و در میان انواع مسئولیت‌هایی که داشته نقشش در بخش استراتژی برند بسیار برجسته بوده است. زمانی که سمت ریاست بخش برند جهانی شرکت کلینیک را بر عهده داشت، در واقع پیشرو تغییرات استراتژیک برندشان بود و در این پروسه نحوه خلاقیت در محصول، توزیع و ارتباط با مشتریان را تغییر داد. تحت رهبری جین بود که برند کلینیک از بنیاد تغییر کرد و از یک بازوی کم‏درآمد استی لودر ‏‏‏‏تبدیل به بخشی سودده شد که فروشش به سه برابر قبل رسیده بود.
در شماره‌های پیشین آینده‌نگر ترجمه مصاحبه‌ای با جین لودر ‏‏‏‏منتشر شده بود. او در تعریف موفقیت حرفه‌ای گفته بود: «برای من موفقیت یعنی کارتان را خیلی خوب انجام دهید و برای کسانی که در اطرافتان هستند الهام‌بخش باشید و باعث شوید که بهتر باشند. من همیشه به اینکه افراد تیمم رشد کنند و ارتقای شغلی بگیرند افتخار می‌کنم؛ برای من این یکی از مدارج موفقیت است.»
نوامبر سال 2013 بود که نام دو فرزند لئونارد در فهرست میلیاردرها قرار گرفت: جین و خواهرش آرین. همان زمان بلومبرگ در گزارشی به این موضوع پرداخت و اعلام کرد که این دو خواهر در میان جوان‏ترین زنان میلیاردر دنیا هستند و هریک کنترل 17 میلیون سهم از شرکت استی لودر ‏‏‏‏را در اختیار دارند. در آن زمان ارزش سهامی که آن‏ها از طریق ارث و خرید مستقیم به دست آورده بودند به حدود 2.6 میلیارد دلار می‌رسید. آرین که در زمان میلیاردر شدن 43 سال داشت هم مانند خواهرش سال‌ها در شرکت خانوادگی‌شان کار کرده بود و به عنوان مدیر مد و عکاسی استی لودر ‏‏‏‏شناخته می‌شد. هردو خواهر در هیئت مدیره شرکت حضور داشتند و در ثروت و تجارت بیشتر راه عمویشان، لئونارد را رفتند. آرین در همان سال 2013 هم بیشتر از اینکه مانند خواهرش در حوزه مدیریت استی لودر ‏‏‏‏شناخته شود، به خاطر علاقه‌اش به اثاثیه و دکوراسیون خانه شهرت داشت. خودش و خانه‌اش که در زمره گران‏ترین خانه‌ها و مبلمان داخلی محسوب می‌شد بارها سوژه رسانه‌ها و مجلات مد شده بودند. او مانند مادربزرگش که نامش بر روی شرکت خانوادگی قرار گرفت، برندی با نام آرین طراحی کرد که بیشتر بر روی دکوراسیون خانه‌های لوکس تمرکز دارد و البته در کنارش حوزه زیبایی و مد را هم پوشش می‌دهد. با این حال جین بود که در کنار عمویش در فهرست میلیاردرهای دنیا باقی ماند و راهش را در دنیای تجارت با شهرت بیشتری ادامه داد. جین را یکی از نمونه‌های بسیار موفق حضور زنان در دنیای مدیریت کلان تجارت و سیاست‏گذاری بازار می‌دانند. عمویش لئونارد در مصاحبه‌ای گفته بود: «دست بجنبانید. آنچه حالا در مورد کسبوکار من را نگران میکند، سرعت تغییر است. باید سریع بیاموزید و خودتان را با سرعت تغییرات هماهنگ نگه دارید.» جین با نحوه مدیریتش و به خصوص نگاهی که به بازارهای در حال ظهور در آسیا داشت نشان داد که این درس را به خوبی آموخته است. او زمانی که همچنان یکی از چهره‌های اصلی برند کلینیک شناخته می‌شد در مصاحبه‌ای گفت که نحوه نگاه او به بازارِ در حال گسترش صنعت زیبایی در چین چیست: «کلینیک زمان زیادی است که در آسیا حضور دارد و این قاره یکی از بزرگ‏تر‏‏ین مناطق تحت پوشش ما است. آسیا همچنان اهمیتش را برای ما حفظ کرده است. واضح است که رشد طبقه متوسط و ثروتمند در چین برای صنعت زیبایی بسیار سودآور بوده است. مشتریان چینی به تمام دنیا سفر می‌کنند و به همین خاطر بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. البته با همه این‏ها فکر اصلی من این است که چگونه می‌توانیم آدم‌ها و مشتریان بیشتری را وارد بازار خودمان کنیم.»
جین لودر ‏‏‏‏را می‌توان یکی از شبیه‌ترین افراد خاندان به مادربزرگش استی لودر ‏‏‏‏دانست، کسی که تغییرات بازار را به خوبی مد نظر دارد و با تغییرات به موقع کنار می‌آید و البته مثل عمویش خیلی خوب می‌داند که با نگاه کردن به 10 سال آینده است که می‌تواند برای امروز برنامه‌ریزی کند.